روانشناسي

 
 
تشويق بچه ها به مرتب كردن اتاقشان
|

نكاتي براي واداشتن بچه ­ها به مرتب كردن اتاق­شان

هر صبح جمعه و روزهاي تعطيل بر سر اين موضوع جنگ به پا مي­شود. چه­بسا مادر و پدر يا هردو براي اولين بار با ملايمت بگويند كه: «خيلي خب بچه­ها وقتشه كه اتاق­هاتون رو تميز كنيد». بچه­ها نق مي­زنند، وقت تلف مي­كنند، گيج مي­شوند، يا يكباره دست از كار مي­كشند. بچه­ها اول صبح باتذكر با صداي بلند و اصرار والدين­شان عصباني مي­شوند. «چند بار بايد بهت بگم اين آشغال­ها رو جمع و جور كني؟ يا همين حالا انجامش مي­دي يا هيچ­وقت!»

والدين احساس مي­كنند برخي قانون­ها را بايد تحميل كرد. بچه­ها مي­خواهند اتاق­شان قلمروي -بهم ­ريخته­ ي- خودشان باشد. اين موضوع سرآغاز جنگ مي­شود. تهديد­ها شروع مي­شود. بچه­ ها تا حدي تسليم مي­شوند. والدين مدام اوقات­ تلخي مي­كنند. مدام بدخُلقي پيش مي­آيد. والدين برخي اوقات منصرف مي­شوند يا از فرط نااميدي خودشان بيشتر كارها را انجام مي­دهند. برخي اوقات هم بچه ­ها كارهايشان را تا جايي كه لازم است انجام مي­دهند، اگر فقط والدين بالاي سرشان نايستند، يا از نتيجه­ گيري پرهيز كنند، يا بچه­ ها را به كارهايي مشغول كنند كه برايشان بيشتر جالب است. تا يكشنبه­ ي بعد و راند بعدي.

چرا اين همه دردسر؟ چون اين كار ماست. آموزش كودكانمان براي اينكه برنامه­ هايشان رديف باشد، چه آنها اتاق شخصي داشته باشند و چه كنج دنجي براي خودشان، اندوخته­ ي مهمي براي بلوغ در مهارت­هايشان محسوب مي­شود.

عادت دادن به نظم، پيش­بيني ­پذيري و ثبات در زندگي را برايشان فراهم مي­سازد. دانستن اينكه چطور نظم ببخشيم و اين نظم را حفظ كنيم، آنها را در چالش­هاي بزرگ­سالي در حاشيه امن قرار مي­دهد.مرتب كردن رخت­خواب در زمان­هاي دشوار، ممكن است چيزي جزئي به­ نظر بيايد؛اما دانستن اينكه چطور در ميان جنب­ و جوش و بدو بدوها پيش برويم و مكان دنج خودمان را داشته باشيم، مهارت­هايي هستند كه ما در زمان­هاي سختي به­دست مي­آوريم.

اصرار به بچه­ ها براي مرتب چيدن وسايل،ايندرسرا به آنها مي­دهد كه نسبت به چيزها مسئوليت­پذير باشند. وقتي به آنها نشان دهيم كه چطور مراقب وسايل­شان باشند، وقتي به آنها ياد بدهيم كه چطور وسايل معيوب رابازيابي يا تعمير كنند، وقتي كه تشويق­شان مي­كنيم به چيزي كه برايشان ارزشمند است سروسامان بدهند، خلاصه­اي از مفهوم «مسئوليت­ پذيري» نسبت به مجموعه­ ي مشخصي از كارها را برايشان مي­ سازيم.

براي مطالعه بيشتر:

تعامل مديران و والدين در انضباط مدرسه

ايجاد مسئوليت پذيري در كودكان

شروع آموزش به بچه­ ها براي عمل به وظايف و تكاليف­شان اصلا شرم­آور نيست، مراقبت از چيزها جاي خوشحالي دارد. مراقبت عاشقانه از آنچه به ما داده شده است، راهي است كه عشقي را كهآدم­ها به ما نثار كرده­اند، به خودشان بازگردانيم.

منبع :كودك و نوجوان-تشويق بچه ها به مرتب كردن اتاقشان



:: ات مرتبط:

:: برچسب‌ها:
نویسنده : ravanshenas4455
تاریخ : 1399/5/9 
زمان : ۱۵
تشويق بچه ها به مرتب كردن اتاقشان
|

نكاتي براي واداشتن بچه ­ها به مرتب كردن اتاق­شان

هر صبح جمعه و روزهاي تعطيل بر سر اين موضوع جنگ به پا مي­شود. چه­بسا مادر و پدر يا هردو براي اولين بار با ملايمت بگويند كه: «خيلي خب بچه­ها وقتشه كه اتاق­هاتون رو تميز كنيد». بچه­ها نق مي­زنند، وقت تلف مي­كنند، گيج مي­شوند، يا يكباره دست از كار مي­كشند. بچه­ها اول صبح باتذكر با صداي بلند و اصرار والدين­شان عصباني مي­شوند. «چند بار بايد بهت بگم اين آشغال­ها رو جمع و جور كني؟ يا همين حالا انجامش مي­دي يا هيچ­وقت!»

والدين احساس مي­كنند برخي قانون­ها را بايد تحميل كرد. بچه­ها مي­خواهند اتاق­شان قلمروي -بهم ­ريخته­ ي- خودشان باشد. اين موضوع سرآغاز جنگ مي­شود. تهديد­ها شروع مي­شود. بچه­ ها تا حدي تسليم مي­شوند. والدين مدام اوقات­ تلخي مي­كنند. مدام بدخُلقي پيش مي­آيد. والدين برخي اوقات منصرف مي­شوند يا از فرط نااميدي خودشان بيشتر كارها را انجام مي­دهند. برخي اوقات هم بچه ­ها كارهايشان را تا جايي كه لازم است انجام مي­دهند، اگر فقط والدين بالاي سرشان نايستند، يا از نتيجه­ گيري پرهيز كنند، يا بچه­ ها را به كارهايي مشغول كنند كه برايشان بيشتر جالب است. تا يكشنبه­ ي بعد و راند بعدي.

چرا اين همه دردسر؟ چون اين كار ماست. آموزش كودكانمان براي اينكه برنامه­ هايشان رديف باشد، چه آنها اتاق شخصي داشته باشند و چه كنج دنجي براي خودشان، اندوخته­ ي مهمي براي بلوغ در مهارت­هايشان محسوب مي­شود.

عادت دادن به نظم، پيش­بيني ­پذيري و ثبات در زندگي را برايشان فراهم مي­سازد. دانستن اينكه چطور نظم ببخشيم و اين نظم را حفظ كنيم، آنها را در چالش­هاي بزرگ­سالي در حاشيه امن قرار مي­دهد.مرتب كردن رخت­خواب در زمان­هاي دشوار، ممكن است چيزي جزئي به­ نظر بيايد؛اما دانستن اينكه چطور در ميان جنب­ و جوش و بدو بدوها پيش برويم و مكان دنج خودمان را داشته باشيم، مهارت­هايي هستند كه ما در زمان­هاي سختي به­دست مي­آوريم.

اصرار به بچه­ ها براي مرتب چيدن وسايل،ايندرسرا به آنها مي­دهد كه نسبت به چيزها مسئوليت­پذير باشند. وقتي به آنها نشان دهيم كه چطور مراقب وسايل­شان باشند، وقتي به آنها ياد بدهيم كه چطور وسايل معيوب رابازيابي يا تعمير كنند، وقتي كه تشويق­شان مي­كنيم به چيزي كه برايشان ارزشمند است سروسامان بدهند، خلاصه­اي از مفهوم «مسئوليت­ پذيري» نسبت به مجموعه­ ي مشخصي از كارها را برايشان مي­ سازيم.

براي مطالعه بيشتر:

تعامل مديران و والدين در انضباط مدرسه

ايجاد مسئوليت پذيري در كودكان

شروع آموزش به بچه­ ها براي عمل به وظايف و تكاليف­شان اصلا شرم­آور نيست، مراقبت از چيزها جاي خوشحالي دارد. مراقبت عاشقانه از آنچه به ما داده شده است، راهي است كه عشقي را كهآدم­ها به ما نثار كرده­اند، به خودشان بازگردانيم.

منبع :كودك و نوجوان-تشويق بچه ها به مرتب كردن اتاقشان



:: ات مرتبط:

:: برچسب‌ها:
نویسنده : ravanshenas4455
تاریخ : 1399/2/26 
زمان : ۱۳
[ ]